حضرت محمد در مثنوی ( 7 )
 
نگین انگشتر (روستای گرمه)
ادبی

صد هزاران دفتر اشعار بود                  پیش ِ حرف امیی اش عار بود ( 529 )

معنای بیت : صدها هزار دفتر اشعار رفیع در برابر کلام یک فرد امی عار و ننگ به شمار میرفت یعنی آن شاعران سخنور وقتی اشعار خود را با قرآن مقایسه میکردند احساس شرم به آنها دست میداد چون اشعار خود را در برابر قرآن چیزی نمیدیدند .

معنای لغات : امی : درس نخوانده ، پیامبر را امی دانسته اند و امی را به دو معنا گرفته اند یکی منسوب به ام القری ، ام القری لقب شهر مکه است و دیگر درس نخوانده . معنای دوم صحیح تر به نظر میرسد چون پیامبر به شهادت تاریخ پیش هیچ معلمی درس نخوانده بود و قرآن صراحت دارد که پیامبر با دست خود خط ننوشته است . آنها که تاریخ زندگی پیامبر را نوشته اند اشاره نموده اند که ایشان خواندن میدانسته ولی نوشتن هرگز . البته یکی از ابعاد معجزه بودن قرآن همین است که یک فرد امی و درس نخوانده آن را ارئه نموده است و معلوم است که فرد درس ناخوانده نمیتواند از پیش خود چنین مطالب عمیقی که 14 قرن است مبارزه میطلبد و کسی نتوانسته مطلبی مشابه آن بیاورد را بنویسد . بخصوص که در قرآن داستانهای اقوام پیشین وجود دارد و مطالب از کتب آسمانی پیامبران قبل نیز وجود دارد و طبیعی است وقتی رسول خدا درس نخوانده است و به قول حافظ به مکتب نرفته مطالب را از داستانهای زمینی فرا نگرفته و فقط خداوند توسط جبرئیل مطالب را به او وحی نموده است .

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبر،عـکس و مطلب از گرمه و دل نوشته و آدرس sooreno.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان